Sidor

onsdag 24 augusti 2011

Klossträning.

Klossträning innebär bakdelskontroll. Man lär hunden att stå med frambenen på en kloss (kan vara vad som helst, t.ex. en bok) och snurra runt på stället. Hunden lär sig alltså att kontrollera sin bakdel genom att bara snurra med bakbenen. Förutom att all aktivering är bra i sig, så kan detta vara till hjälp om man t.ex. vill lära hunden en bra grundposition som används i hundsporten lydnad, där hunden ska gå fot vid förarens vänstra sida och hålla positionen oavsett hur föraren går, backar eller svänger. Klicka här för att se ett youtube-klipp med ett sådant fotgående (eller fritt följ som det kallas). Och klicka här för att se hur klossträning kan vara en hjälp för att lära hunden att få en bra position.

Igår började jag lite lätt med klossträning. Till min hjälp använde jag klickern. Ollie fattade snabbt galoppen och ställde frambenen på boken.





















Eftersom jag har klickat upp honom på saker förut, och han dessutom är van vid att man får godis när man hoppar upp på saker (stubbar, stenar, bänkar, etc), så trodde han naturligtvis att nästa steg var det här...
















Men så var ju inte fallet nu. Det var lite svårt att få honom att förstå att bakbenen skulle stanna på golvet, men tillslut ramlade poletten ner där också. Jag klickade när frambenen var på boken, och när han satte upp bakbenen var jag bara stilla. Då hoppade han av och försökte igen, klick för frambenen, inget för bakbenen. Efter en stund förstod han att det var frambenen som gällde.
När första steget var avklarat gällde det att belöna varje liten rörelse med bakbenen. I början klickade jag för allt, även om han stod och stampade med frambenen samtidigt, men efter några träningspass blev jag snålare och klickade bara när han endast rörde bakbenen.

Klickerträning är en bra metod för att lära in och finslipa olika trick. För klickerträning behöver man en klicker, en liten plastsak som klickar när man trycker på den. Klicka här för att se en likadan klicker som jag har. Jag tycker att den är bra eftersom man kan ställa in ljudnivån på klicket, vilket är bra om hunden t.ex. inte gillar höga ljud, eller om man vill höja ljudnivån när man t.ex. är utomhus. Man behöver även gott hundgodis.

Om man ska börja träna med klicker måste man först "klicka in" hunden, d.v.s. lära den förstå att klick betyder att den gör rätt. Varje klick följs alltid av en belöning. Om man bara tränar med t.ex. godis kan det vara svårt att belöna i exakt rätt sekund som hunden utför beteendet man vill ha. Med en klicker kan man (om man har bra reaktionsförmåga) klicka vid exakt rätt tillfälle, och belöna efteråt. Klicket betyder alltså "nu gjorde du rätt, belöning är på väg".
När man klickar in hunden ska man mata den med godis, utan att kräva något av den, och klicka i samma stund som hunden får godiset. Klicket ska alltså associeras med belöning. Belöning kan såklart vara annat än godis, men just för klickerträning passar godis bäst. Att klicka in hunden ska inte gå på några minuter, man bör upprepa några dagar för att hunden verkligen ska förstå innebörden av klicket. Man bör inte heller hålla på för länge, utan göra korta pass flera gånger istället.

När hunden är redo att börja träna med klicker finns det olika sätt att göra det på. Vissa sitter helt tysta och väntar på att hunden ska bjuda på ett beteende, det gör att hunden måste tänka väldigt mycket själv, och kan för vissa hundar bli lite för frustrerande. Om man vill att en hund ska lära sig att ta upp en boll och hålla den i munnen, så kan man lägga en boll framför hunden och vänta på minsta lilla rörelse mot bollen. Andra hjälper och visar, t.ex. pekar på bollen. I början klickar man för små steg, och efter hand väntar man längre och längre för att hunden ska förstå att den här gången krävs det att den gör ännu mer för att få belöning. Den kan gå från att titta på bollen, till att sänka huvudet lite, nosa på den, slicka på den, ta den i munnen, höja huvudet lite, och slutligen hålla den i munnen. Det gäller att ta det i små steg, och klicka för varje framsteg. Om man bara fortsätter klicka för att hunden tittar på bollen så kommer den inte förstå att den ska göra mer än så, därför blir man snålare med klicken så fort hunden förstår vad den ska göra.

När man tränar med klicker bör man inte prata för mycket. Muntligt beröm är såklart okej, men att döpa trick gör man med fördel när hunden förstått vad den ska göra. Klickerträningen går alltså ut på att hunden ska tänka själv och på så sätt komma fram till vad människan vill. Detta är såklart påfrestande, och man bör ta många pauser och träna korta pass. Om hunden börjar gäspa, titta åt ett annat håll, verkar ointresserad eller går därifrån, så är det ett tecken på att hunden behöver en paus. Helst ska man ta en paus redan innan hunden visar att den behöver det, för att hålla motivationen uppe. Pauserna kan vara långa där man gör annat, men ibland räcker den även en kort paus där man helt enkelt blir passiv en stund. Under pausen sjunker inlärningen in, och hunden lär sig snabbare. Träna aldrig om du är på dåligt humör, det märker hunden. Träna bara om hunden är motiverad, hitta ett favoritgodis och dela det i många, små bitar för att öka motivationen. Går det dåligt kan hunden behöva en längre paus, nästa dag kan det gå mycket bättre.

Idag efter långpromenaden fortsatte jag med klossträningen, och Ollie har redan gjort framsteg. Han rör fortfarande frambenen ibland, men jag klickar för bakbensrörelser. Steg två är nu att jag flyttar mig ett kvarts varv, och han ska följa efter genom att snurra. I början klev han av boken när jag flyttade mig, men han förstod snart att belöningen bara kommer när man står på boken, och för att då komma till mig måste man flytta sig utan att hoppa av boken. Vi har långt kvar, men det går definitivt framåt.

Att pasuer är nödvändiga syns tydligt på den här bilden. När jag blev passiv hoppade Ollie upp i soffan och kröp in under filten och somnade där.
















Nosen stack ut på andra sidan.


















På promenaden gick vi in på djuraffären och köpte hundgodis. Det stod att det kostade 79 kr, men när jag kom hem såg jag att jag bara betalat 49 kr. Jag tänkte inte på vad han sa för pris när jag betalade med kortet. Antingen var det prissänkt eller så såg han fel på prislappen. Roligt för mig i alla fall!
















Nu ska vi ta det lugnt en stund, och sedan kanske vi klosstränar lite till.

5 kommentarer:

  1. Du är en så proffsig hundägare och bloggare! Jag blir alltid så imponerad när jag läser :)

    SvaraRadera
  2. Klossträning är ju jätteroligt! Det var så jag tränade in snygga ingångar med Frö. Vi ska börja klossträna med Pi snart, men mest för bakdelskontrollens skull. Han är ju inte riktigt som alla andra och behöver övningar som stärker hans motorik.

    Jag är också klickerfreak. Allt blir så mycket roligare med en klicker i handen, och hundarna spetsar öronen så fort dom hör den skramla i min ficka :-)

    SvaraRadera
  3. Vilken söt bild när han sitter på boken :-) Jättefin blogg :-) Och jättekul attdu skriver mycket superkul att läsa :-)

    SvaraRadera